Saturday, November 24, 2018

ຂ້ອຍເປັນໃຜ?

ຂ້ອຍເປັນໃຜ? ໃນເວລາທີ່ເຂົາບອກວ່າ: "ຜູ້ຍິງລາວເກົ້າຜົມບ່ຽງແພ"
ຖ້າຄົນຕ່າງປະເທດເກົ້າຜົມບ່ຽງແພເປັນຫຍັງເຮົາຍັງບໍ່ເອີ້ນເຂົາວ່າຜູ້ຍິງລາວ. ເຮົາກໍ່ບອກແຕ່ວ່າ "ຂະໜາດຄົນຕ່າງປະເທດຍັງມັກໃນວັດທະນະທຳລາວ" ເທົ່ານັ້ນ. ແຕ່ຖ້າເຮົາຈະບອກວ່າຍ້ອນເຂົາບໍ່ແມ່ນລາວແທ້, ສ່ວນເຮົາເປັນລາວແທ້. ແລ້ວຄວາມເປັນລາວແທ້ໆມັນນັບກັນບ່ອນໃດ ໃນເມື່ອບັນພະບູລຸດຂ້ອຍເປັນຄົນຫວຽດນາມທີ່ເຂົ້າມາຢູ່ລາວໄດ້ 5 ເຊັ່ນຄົນແລ້ວ ແລະ ຖ້າຂ້ອຍຍັງມີສາຍເລືອດຫວຽດນາມປົນຢູ່ປະມານ 6,25% ທຸກຄົນຈະບອກວ່າຂ້ອຍເປັນລາວແທ້ ຫຼື ລາວບໍ່ແທ້. ແລະ ເວລາທີ່ຂ້ອຍເກົ້າຜົມບ່ຽງແພ ເຂົາຈະຮ້ອງຂ້ອຍວ່າຜູ້ຍິງລາວແທ້ໆບໍ່? ຖ້າຂ້ອຍເອົາຊຸດພື້ນເມືອງຫວຽດນາມມານຸ່ງເຂົາຈະເອີ້ນຂ້ອຍວ່າແນວໃດ? "ສາວຫວຽດນາມ 6,25%" ຫຼື "ສາວລາວນຸ່ງຊຸດຫວຽດນາມ" ຫຼື "ສາວຫວຽດນາມແທ້ໆ". ຂ້ອຍຕ້ອງຢືນຢູ່ຈຸດໃດຂອງສາຍເລືອດ ແລະ ວັດທະນະທຳ. ຫຼືຂ້ອຍຈຳເປັນຕ້ອງລືມສິ່ງທີ່ເປັນສ່ວນໜ້ອຍໃນຮ່າງກາຍ ແລະ ສາຍເລືອດຂອງຂ້ອຍໄປ, ຮັກສາໄວ້ແຕ່ສິ່ງທີ່ເປັນສ່ວນໃຫຍ່ທີ່ມີຢູ່. ພວກຄົນທີ່ໄປຢູ່ບ່ອນອື່ນດົນແຕ່ລືມສຳນຽງການປາກເວົ້າຂອງຕົນເອງໄປເຂົາຈະກ່າວຂວັນນິນທາວ່າເປັນພວກລືມຖິ່ນຖານບ້ານເກີດ. ພວກທີ່ຍ້າຍຖິ່ນຖານໄປຕັ້ງຢູ່ປະເທດອື່ນກໍ່ຈະໄດ້ຊື່ວ່າເປັນພວກ "ລືມຊາດ" ທັງທີ່ໃນປະຫວັດສາດຂອງມວນມະນຸດແຕ່ໃດມາເຮົາກໍ່ຍ້າຍຖິ່ນຖານກັນມາແຕ່ດຶກດຳບັນ ແລະ ເກີດຂຶ້ນຢ່າງຕໍ່ເນື່ອງ. ດັ່ງໃນຕົວຢ່າງທີ່ສຳຄັນທີ່ເຮົາເຫັນໄດ້ໃນອາຊຽນຄືຄົນຊາດສິງກະໂປ, ເຮົາຈະບໍ່ສາມາດລະບຸໄດ້ເຖິງຄວາມເປັນເຜົ່າດຶກດຳບັນຂອງສິງກະໂປວ່າແມ່ນໃຜ ເພາະທຸກຄົນມີທີ່ມາຈາກການຕັ່້ງຖິ່ນຖານໃໝ່ ໃຫ້ເຮົາສາມາດສືບຫາໄດ້ຂ້ອນຂ້າງຊັດເຈນ. ຖ້າເຮົາຖາມວ່າເຂົາເປັນຄົນຊາດໃດ? ແລ້ວເຂົາຕອບວ່າເປັນສິງກະໂປ, ເຮົາຈະຮູ້ສຶກຢາກເວົ້າໃຫ້ເຂົາບໍ່ວ່າ "ເຂົາເປັນພວກລືມບັນພະບູລຸດ" ເກົ່າກ່ອນຂອງເຂົາເຊັ່ນ: ຈີນ, ອິນເດຍ, ມາເລຍູ ຫຼື ແມ້ກະທັ່ງຄົນເອີລົບທີ່ຍ້າຍໄປຢູ່ ແລະ ຫາກໍ່ໄດ້ສັນຊາດໃໝ່ໆ? ແລ້ວຄົນໃນບາງຊາດທີ່ສາມາດຖືສອງສັນຊາດໄດ້ເຊັ່ນຫວຽດນາມເພື່ອນບ້ານເຮົານີ້, ເຮົາຈະເອີ້ນເຂົາເຈົ້າວ່າແນວໃດ? ຍັງບໍ່ນັບຫຼາຍໆຊາດໃນໂລກທີ່ສາມາດໃຫ້ຖືສອງສັນຊາດໄດ້.
ໃນຕອນເປັນເດັກນ້ອຍພໍ່ຈະເວົ້າໃຫ້ຟັງວ່າຄຳກ່າວຂອງຄົນທາງໃຕ້ ເຂົາຈະເວົ້າໃຫ້ກັບຄົນທີ່ລົງເຮືອນໄປທາງອື່ນທາງໄກດົນນານຫຼາຍປີ, ແຕ່ສຸດທ້າຍຍັງບໍ່ຫວິດການກັບຄືນມາບ້ານ ຫຼື ຄົນທີ່ບໍ່ໄປຜະຈົນໄພປະເຊີນໜ້າຊີວິດດ້ວຍຄົນເອງ ຢູ່ນຳພໍ່ແມ່ (ໂດຍສະເພາະແມ່ນຜູ້ຊາຍ) ວ່າ: "ສັງເກດເບິ່ງກອງຂີ້ເຖົ່າແມ໊, ມີແຕ່ຮອຍຫຳມັນອ້ອມຄີໄຟ" ເຊິ່ງໃນຄຳເວົ້ານີ້ສຽດສີເຖິງຄວາມບໍ່ກ້າຫານ ແລະ ບໍ່ສາມາດດູແລຕົນເອງໄດ້ຈົນກັບມາເປັນພາລະຂອງພໍ່ແມ່ອີກ, ປານເດັກນ້ອຍທີ່ສາມາດແຕ່ຄານອ້ອມເຕົາໄຟເພື່ອອາໄສຄວາມອົບອຸ່ນ ແລະ ຄອຍຖ້າພໍ່ແມ່ປ້ອນອາຫານໃຫ້. ເມື່ອຟັງພໍ່ເລົ່າເລື່ອງນີ້ຍາມໃດຂ້ອຍຮູ້ສຶກມັກຄຳນີ້ຢູ່ບໍ່ເບື່ອ ເພາະມັນເປັນຄຳສຽດສີທີ່ຂ້ອນຂ້າງແຫຼມຄົມຫຼາຍໃນການປູກຝັງໃຫ້ຄົນໄດ້ເດີນທາງໄປປະເຊີນໜ້າຢູ່ບ່ອນອື່ນດ້ວຍຕົນເອງ. ແຕ່ອີກໃນໜຶ່ງກໍ່ຄືວ່າເປັນການບັງຄັບແຕ່ຝັ່ງຜູ້ຊາຍ, ເຮັດໃຫ້ຜູ້ໄດ້ຮັບຄວາມກົດດັນແມ່ນຜູ້ຊາຍ. ສ່ວນຜູ້ຍິງບໍ່ຄ່ອຍໄດ້ຮັບການກະຕຸ້ນ ແລະ ສົ່ງເສີມຫຼາຍປານໃດ.
ໃນການນຳຫາຕົວຕົນຂອງຄົນຜູ້ໜຶ່ງເປັນເລື່ອງທີ່ເຮັດໃຫ້ປວດຫົວເມົາເກົ້າ ແລະ ອາດນຳມາເຊິ່ງຄວາມເຈັບປວດໄດ້, ຫາກເຮົາບໍ່ສາມາດຮູ້ໄດ້ວ່າເຮົາເປັນໃຜມາແຕ່ໃສ, ພໍ່ແມ່, ປູ່ຍ່າຕາທວດຂອງເຮົາແມ່ນໃຜ. ດັ່ງຕົວຢ່າງຈາກລະຄອນ ແລະ ຮູບເງົາຫຼາຍເລື່ອງໄດ້ສະທ້ອນຄວາມເຈັບປວດຂອງການນຳຫາຕົວຕົນຂອງຕົນເອງ. ເຊັ່ນໃນຮູບເງົາເລື່ອງ Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald ທີ່ມີຕົວລະຄອນໜຶ່ງບໍ່ສາມາດລະບຸຄວາມເປັນຕົນເອງໄດ້ຈົນຕ້ອງໄດ້ໄປເຂົ້າຮ່ວມກັບກຸ່ມອຳນາດມືດ​, ເພາະພວກເຂົາອ້າງວ່າຈະສາມາດຫາ ID ໃຫ້ຜູ້ກ່ຽວໄດ້.
ຖ້າເຄື່ອງມືໃນການກວດ DNA ທັນສະໄໝຈົນສາມາດກວດຫາເຜົ່າພັນຂອງເຮົາຕັ້ງແຕ່ຍຸກກຳເນີດມີມະນຸດໄດ້ ເຮົາຄົງໄດ້ເຫັນຫຼາຍກວ່າ ສອງ ຫຼື ສາມເຜົ່າພັນໃນຮ່າງກາຍຂອງຄົນຜູ້ໜຶ່ງ ແລ້ວເຮົາຈະເອີ້ນຄົນຜູ້ໜຶ່ງວ່າເປັນເຜົ່າພັນໃດ? ຫຼືເຮົາຈະເອີ້ນຕາມເຜົ່າພັນໃຫຍ່ທີ່ມີສັດສ່ວນຫຼາຍທີ່ສຸດໃນຮ່າງກາຍຂອງຄົນຜູ້ນັ້ນວ່າເຂົາເປັນໃຜ? ຫຼືເອີ້ນຕາມສັນຊາດຂອງຄົນຜູ້ນັ້ນກໍ່ພຽງພໍແລ້ວ?
ຖ້າວັດທະນະທຳເປັນຕົວຂັບເຄື່ອນຄວາມຄິດ, ຜົນຜະລິດ ທີ່ເກີດຈາກພູມປັນຍາດ້ວຍການມີຕົວແປເປັນສະພາບແວດລ້ອມ, ເວລາ ກໍ່ເປັນພາຫະນະທີ່ດີໃນການນຳພາວັດທະນະທຳໄປຕົກທອດ ດ້ວຍເຄື່ອງມືທີ່ສຳຄັນຄືມະນຸດເປັນຄົນຖ່າຍທອດໃຫ້ກັນ ແລະ ກັນ. ແລ້ວຕັ້ງແຕ່ຕອນໃດກັນທີ່ເຮົາເອົາຄຳວ່າ "ວັດທະນະທຳ" (culture) ມາເປັນການຈຳກັດຂອບເຂດທີ່ຂອງຄວາມແຕກຕ່າງຫຼາກຫຼາຍຂອງມະນຸດ. ຕອນຮຽນຢູ່ຊັ້ນ ມ5 ມີອາຈານທ່ານໜຶ່ງສອນວິຊາສຶກສາພົນລະເມືອງ, ເພິ່ນເຄີຍເວົ້າວ່າ "ມະນຸດເຮົາເປັນສັດທີ່ສາມາດຮຽນຮູ້ຂ້າມເຜົ່າພັນໄດ້ວ່ອງໄວກວ່າສັດຊະນິດອື່ນ, ຍົກຕົວຢ່າງໃນເວລາທີ່ເຮົາເຮັດເຮືອນ, ເຮົາເຫັນເຮືອນຂອງຊາດອື່ນໆ ມີຄວາມສວຍງາມຖືກຕາ, ເຮົາກໍ່ສາມາດຮຽນແບບຕາມໄດ້. ແຕ່ສັດທັງຫຼາຍມັນບໍ່ສາມາດຮຽນຮູ້ຂ້າມສາຍພັນໄດ້ເຊັ່ນ: ນົກກະຈາບເຮັດຮັງແບບໜຶ່ງ, ນົກເຂົາກໍ່ເຮັດຮັງອີກແບບໜຶ່ງມັນຈະບໍ່ຮຽນແບບກັນ. ໃນເວລາທີ່ເຮົາເຮັດເຮືອນ ແລະ ອາໄສຢູ່ເຮືອນທີ່ມີລັກສະນະຮ່ວມສະໄໝ ບໍ່ໄດ້ເປັນເຮືອນໄມ້ຍົກຮ້ານສູງ, ແຕ່ເປັນເຮືອນກໍ່ຊີມັງ ແລະ ພື້ນຕ່ຳຕິດດິນ. ຫຼືອີກກໍລະນີໜຶ່ງຄືການກິນອາຫານທີ່ມີລັກສະນະຮ່ວມສະໄໝ ແລະ ມາຈາກຫຼາກຫຼາຍທະວີບຂຶ້ນ ເຮົາພັດເຫັນວ່າເປັນເລື່ອງປົກກະຕິ, ຖ່າຍຮູບໃຫ້ເຫັນເຮືອນງາມໆນຳກັນ, ຖ່າຍຮູບການກິນອາຫານແຊບໆໃຫ້ຄົນອື່ນເບິ່ງ. ຍາມເຂົ້າວັດບອກໃຫ້ນຸ່ງສິ້ນ, ບ່ຽງແພເພື່ອຮັກສາວັດທະນະທຳ; ບາງວັດເຖິງຂັ້ນຕິດປ້າຍຫ້າມຜູ້ຍິງທີ່ບໍ່ໄດ້ນຸ່ງສິ້ນຍ່າງຜ່ານ. ແຕ່ເວລາເຮັດຂອງກິນໄປຖວາຍຖ້າມີ: ຜັດໄທ, ຕົ້ມຍຳອາຫານທະເລ, ຂົ້ວສະປາເກັດຕີ, ສະເຕັກ, ຕຳໝາກຫຸ່ງ, ເຂົ້າຈີ່, ນ້ຳຫວານ ແລະ ເຂົ້າໜົມນຳເຂົ້າຈາກຕ່າງປະເທດທັງໝົດ, ລາວູ໊... ບໍ່ມີໃຜວ່າຫຍັງມີແຕ່ບອກ "ອີ່ມບຸນ-ອີ່ມໃຈ", ທັງຍັງຢ້ຳອີກວ່າ "ໃສ່ບາດຢ່າຖາມພຣະ".
ສິ່ງໜຶ່ງທີ່ຖືກເບິ່ງຂ້າມຫຼາຍກວ່າການໃຊ້ຄຳວ່າ "ຮີດຄອງປະເພນີ" ຄື "ພູມປັນຍາ" ທີ່ຄົນໃນຍຸກກ່ອນໄດ້ປະດິດສ້າງສິ່ງຕ່າງໆເພື່ອຄວາມແທດເໝາະທາງກາຍະພາບຂອງພູມີສາດຂອງທ້ອງຖິ່ນຕົນ. ຖ້າເຮົາບອກວ່າ "ແມ່ຍິງລາວເກົ້າຜົມບ່ຽງແພ" ເຮົາບໍ່ຄ່ອຍກ່າວເຖິງວ່າເປັນຫຍັງເຮົາຈຶ່ງເກົ້າຜົມ, ເປັນຫຍັງເຮົາຕ້ອງບ່ຽງແພ, ແພທີ່ເອົາມາບ່ຽງຜະລິດຈາກວັດຖຸດິບຊະນິດໃດ? ຖ້າສົມມຸດວ່າເຮົາເອົາຜ້າບ່ຽງທີ່ເປັນຂອງຮຽນແບບຈາກຈີນມາ (ຈີນເຄີຍເຮັດສິນຄ້າຮຽນແບບຫຼາຍຢ່າງມາກ່ອນໜ້ານີ້ແລ້ວ) ບ່ຽງມັນຍັງຈະເອີ້ນໄດ້ວ່າມີເປັນຄວາມເປັນສາວລາວທີ່ເຮົາໂຫຍຫາໄວ້ຢູ່ຫຼືບໍ່? ຫຼື ມີຄຳເອີ້ນແບບອື່ນອີກ?
ໃນເວລາທີ່ເຮົາກ່າວເຖິງນັກທ່ອງທ່ຽວ ແລະ ການລົງຫຼິ້ນນ້ຳຂອງເຂົາເຈົ້າເຮົາຈະຄິດພາບເຫັນຄົນຕ່າງຊາດສ່ວນໃຫຍ່ທີ່ພາກັນນຸ່ງຊຸດລອຍນ້ຳລົງຫຼິ້ນນ້ຳ ແລະ ຍ່າງເລາະເທິງຫາດແຄມນ້ຳຊອງໃນເຂດວັງວຽງ ໂດຍສະເພາະແມ່ນຜູ້ຍິງວ່າເປັນຕົວຢ່າງໃນການທຳລາຍການນຸ່ງຖືອັນດີງາມຂອງຜູ້ຍິງລາວ. ແຕ່ຖ້າເຮົາເອົາຮູບສາວລາວປະນົມໃນຍຸກກ່ອນໃຫ້ເບິ່ງ, ຜູ້ທີ່ຂັດແຍ່ງກັບຄວາມຄິດນີ້ເຂົາພັດບອກວ່າເຮົາຕ້ອງປັບຕົວ. ແລ້ວການປັບຕົວທີ່ມັນເປັນໄປຢູ່ທຸກມື້ທຸກເຮົາພັດເຫັນວ່າມັນເປັນຄວາມເຊື່ອມຊາມ. ບໍ່ວ່າຈະເປັນການນຸ່ງເສື້ອຜ້າອາພອນກໍ່ດີ, ຫຼື ການຍ້ອມຜົມສີທອງຂອງສາວໆນຳສະໄໝທັງຫຼາຍ. ໃຜເຮັດຫຍັງລົງໄປໃນທາງທີ່ບໍ່ຖືກຫູຖືກຕາເຮົາກໍ່ຈະບອກວ່າຜິດຮີດສິບສອງ, ຜິດຄອງສິບສີ່; ຄືດັ່ງເພງ: ສາວຜົມທອງທີ່ໄດ້ຂັບຮ້ອງກັນມາດົນນານຫຼາຍປີ ແຕ່ເຮົາລອງມາອ່ານຮີດ 12 ຄອງ 14 ນຳກັນເບິ່ງວ່າມັນມີຂໍ້ຫ້າມກ່ຽວກັບການນຸ່ງເສື້ອຜ້າ ແລະ ສີຜົມຂອງເຮົາແນວໃດ?
ຮີດ​ສິບ​ສອງ
ໃນ​ແຕ່ລະ​ເດືອນ​ຂອງ​ປີ​ໜຶ່ງຈະ​ມີ​ການ​ເຮັດບຸນ​ປະ​ເພນີ​ຂອງ​ພຸດທະ​ສາສະ​ນິກະ​ຊົນ​ທີ່​ແຕກ​ຕ່າງ​ກັນ​ໄປ ເຊິ່ງສະ​ແດງ​ໃຫ້​ເຫັນ​ເຖິງ​ຄວາມ​ຮູ້​ບຸນຄຸນ​ຕໍ່​ສິ່ງ​ສັກສິດທີ່​ຊ່ວຍ​ໃຫ້​ຕົນ​ເອງ​ມີ​ຊີວິດການ​ເປັນ​ຢູ່​ທີ່​ດີ. ຮີດ​ສິບ​ສອງ​ປະກອບ​ມີ:
1. ​ເດືອນ​ຈຽງ (​ເດືອນ​ໜຶ່ງ) ບຸນ​ນິມົນ​ພະສົງ​ເຂົ້າກຳ
2. ​ເດືອນ​ຍີ່ (​ເດືອ​ນສອງ) ​ເຮັດບຸນ​ລານ​ເຂົ້າ ຫຼືບຸນຄຸນ​ເຂົ້າ, ບາງ​ທ້ອງ​ຖິ່ນ​ຍັງ​ເອີ້ນ​ວ່າບຸນ​ກອງ​ເຂົ້າກໍ​ມີ.
3. ​ເດືອນ​ສາມ ​ເຮັດບຸນ​ເຂົ້າຈີ່
4. ​ເດືອນ​ສີ່ ​ເຮັດບຸນ​ພະ​ເວດ
5. ​ເດືອນ​ຫ້າ ​ເຮັດບຸນ​ສົງ​ພະ ຫຼືບຸນປີ​ໃໝ່​ລາວ
6. ​ເດືອນ​ຫົກ ​ເຮັດບຸນ​ບັ້ງ​ໄຟ
7. ​ເດືອນ​ເຈັດ ​ເຮັດບຸນ​ບ້ານ ຫຼືບຸນ​ລ້ຽງ​ຜີ​ມະ​ເຫ​ສັກ​ຫຼັກ​ເມືອງ
8. ​ເດ​ືອນ​ແປ​ດ ບຸນ​ເຂົ້າພັນ​ສາ
9. ​ເດືອນ​ເກົ້າ ບຸນ​ຫໍ່​ເຂົ້າປະດັບ​ດິນ
10. ​ເດືອນສິບ ບຸນ​ຫໍ່​ເຂົ້າສະຫຼາກ
11. ​ເດືອນ​ສິບ​ເອັດ ບຸນ​ອອກ​ພັນ​ສາ
12. ​ເດືອນ​ສິບ​ສອງ ບຸນ​ທອດ​ກະຖິນ
ຄອງສິບສີ່
1.ຢ່າ​ຢຽບ​ເງົາ​ຂອງ​ພະສົງ ຫຼືຜູ້​ມີ​ສິນ​ບໍລິສຸດ
2. ຢ່າ​ເອົາ​ອາຫານ​ເຫຼືອ ຫຼື ​ເງື່ອນ ​ໄປ​ໃຫ້​ພະສົງ​ສັນ
3. ຢ່າ​ເສບ​ກາ​ມະ​ຄຸນ​ໃນ​ມື້​ວັນ​ສິນ, ວັນ​ເຂົ້າພັນ​ສາ, ວັນ​ມາຄະ​ບູຊາ, ວັນ​ວິສາຂະບູຊາ ​ແລ​ະວັນ​ກຸດ​ສົງການ​ຢ່າງ​ເດັດຂາດ.
4. ​ເມື່ອ​ພະສົງ​ກາຍ​ມາ​ໃຫ້​ນັ່ງລົງ, ນົບ​ມື​​​ໄຫວ້ ​​​ແລ້ວຈຶ່ງ​ຄ່ອຍ​ຍ່າງ​ກາຍ ຫຼື ຈຶ່ງຄ່ອຍ​ລົມ​ນຳ​ເພິ່ນ.
5. ມື້​ພະສົງ​ເຂົ້າກຳ ​ໃຫ້ມີດ​ອກ​ໄມ້​ທູບ​ທຽນ ​ແລະ ​​ເຄື່ອງ​ບໍລິຂານ​ໄປ​ທານ​ຮ່ວມ​ເພິ່ນ.
6. ກ່ອນ​ຈະ​ເຂົ້ານອນ​ໃຫ້​ອາບນ້ຳ ຫຼືລ້າງ​ຕີນ​ເສຍ​ກ່ອນ
7. ​ເມື່ອ​ເຖິງ​ວັນ​ສິນ​ດັບ​-ສິນ​ເພັງ ​ໃຫ້​ເຮັດບຸນ​ໃສ່​ບາດ ຫຼື ນິມົນ​ພະສົງ​ມາ​ສູດ​ມຸງ​ຄຸນ​ເຮືອນ.
8. ​ເມື່ອ​ເຖິງ​ວັນ​ສິນ​ເພັງ​ໃຫ້​ແຕ່ງຂັນ​ດອກ​ໄມ້ ທູບ​ທຽນ ​ໄປ​ສົມ​ມາ​ຜົວ​ຂອງຕົນ
9. ​ເມື່ອ​ພະສົງ​ສາມະ​ເນນ​ມາ​ບິນທະບາດ ຢ່າ​ໃຫ້​ເພິ່ນ​ຄອຍ​ຖ້າ, ​ເວລາ​ປ່ອນ​ບາດ​ຢ່າ​ໃຫ້​ມື​ຊູນ​ບາດ ຫຼື ຊູນ​ຖືກ​ພະສົງ​ສາມະ​ເນນ, ຍາມ​ປ່ອນ​ບາດ​ຢ່າ​ໃສ່​ໝວກ, ​ຢ່າ​ເອົາ​ຜ້າ​ປົກ​ຫົວ, ຢ່າ​ໃສ່​ເກີບ, ຢ່າ​ອຸ້ມ​​ເດັກນ້ອຍ, ຢ່າ​ຖື​ມີດ​ຖື​ພ້າ ຫຼື ຢ່າ​ຖື​ອາວຸດ​ໃດໆ.
10. ​ເມື່ອ​ຮອດ​ວັນ​ສິນ 8 ຄ່ຳ, 14 ຫຼື 15 ຄ່ຳ ​ໃຫ້​ພາກັນ​ສົມ​ມາ​ກ້ອນ​ເສົ້າ, ​ແມ່ຂັ້ນ​​ໄດ ​ແລະ ​ປະຕູ​ເຮືອນ.(ປັດຈຸບັນ ຢູ່ຊົນນະບົດ​ບາງ​ບ່ອນ​ຍັງ​ປະຕິບັດ​ຢູ່).
11. ກ່ອນ​ຈະ​ຂຶ້ນ​ເຮືອນ​ໃຫ້​ລ້າງ​ຕີນ​ສາກ່ອນ.
12. ​ໃຫ້​ພາກັນ​ເຮັດ​ຮົ້ວອ້ອມ​ວັດ​ແລະ​ບ້ານ​ເຮືອນ​ຂອງ​ຕົນ​ໃຫ້​ດີ.
13. ​ເມື່ອ​ເຖິງ​ລະດູ​ການ​ເກັບ​ກ່ຽວ​ຜົນລະ​ປູກ ຢ່າ​ຟ້າວ​ກິນ​ກ່ອນໃຫ້​ເອົາ​ໄປ​​ເຮັດ​ບຸນ​ໃຫ້​ທານ​ແກ່​ຜູ​້ມີ​ສິນ​ກ່ອນ ແລ້ວ​ຈຶ່ງ​ຄ່ອຍ​ກິນ.(ຕົວຢ່າງ: ຍາມ​ເຂົ້າ​ໃໝ່ ກໍ​ເອົາ​ໄປ​ບູຊາ ຫຼື​ໃສ່​ບາດ​ກ່ອນ, ​ແລ້ວ​ຈຶ່ງ​ຄ່ອຍ​ກິນ).
14. ຢ່າ​ພາກັນ​ລັກ​ໂລບ​ຕາຊີງ, ຢ່າ​ພາກັນ​ຈ່າຍ​ເງິນ​ແດງ ​ແປງ​ເງິນ​ຄວ່າງ, ຢ່າ​ກ່າວ​ຄຳ​ຫຍາບຊ້າ​ ກ້າ​ແຂງ ຕໍ່​ກັນ ​ແລະ ​ກັນ.(ອ້າງອີງ https://en.wikipedia.org)
ແລ້ວມັນມີຄຳກ່າວເຖິງເລື່ອງການນຸ່ງຖື, ສີຜົມໃນຂໍ້ໃດ? ຖ້າມັນບໍ່ມີກໍ່ບໍ່ຄວນເກັບມາອ້າງ, ຄວນໄປໃຊ້ຫຼັກຖານອື່ນມາອ້າງ, ບໍ່ແມ່ນແຕ່ງເພງແລ້ວຢາກແຕ່ງແນວໃດກໍ່ແຕ່ງ ຫຼື ຫາສະເພາະຄຳທີ່ມັນຄ່ອງກັນເທົ່ານັ້ນ. ເພາະມັນຈະເຮັດໃຫ້ຄົນຮຸ່ນໃໝ່ຮຽນຮູ້ເອົາສິ່ງຜິດໆໄປແບບບໍ່ຮູ້ສຶກຕົວ ໂດຍບໍ່ທັນໄດ້ມີການຄິດຕຶກຕອງ ແລະ ພິຈາລະນາ.
ໃນເວລາທີ່ຄົນຕ່າງປະເທດໄດ້ນຳເອົາວັດທະນະທຳຂອງເຮົາໄປໃຊ້ເຊັ່ນການ ນຸ່ງສິ້ນ, ເກົ້າຜົມ, ບ່ຽງແພ ເຮົາກໍ່ພາກັນຍ້ອງວ່າ: ໂອຍງາມ, ເອກອ້າງພູມໃຈ, ແຕ່ເປັນຫຍັງຄົນຊາດເຂົາຈຶ່ງບໍ່ອອກມາເວົ້າໃຫ້ກັນວ່າ: ພວກເຮັດໃຫ້ເສຍວັດທະນະທຳ, ເອົາເຄື່ອງຊາດອື່ນມານຸ່ງ, ເປັນແບບຢ່າງທີ່ບໍ່ດີໃຫ້ແກ່ເຍົາວະຊົນອັງກິດ, ຝຣັ່ງ, ອີຕາລີ....ແດ່?
ໃນການເກົ້າຜົມບ່ຽງແພ ໃນຍຸກປັດຈຸບັນເຮົາກໍ່ປະຕິບັດກັນເປັນບາງຄັ້ງຄາວ ແລະ ໂອກາດເຊັ່ນ: ໄປຖ່າຍຮູບ, ເປັນນາງແບບໂຄສະນາ, ເຮັດງານແຕ່ງດອງໂດຍສະເພາະແມ່ນເຈົ້າສາວ ແລະ ເຈົ້າພາບ, ສະແດງວ່າຄຳວ່າ ຜູ້ຍິງລາວເກົ້າຜົມບ່ຽງແພ ແມ່ນເປັນຜູ້ຍິງລາວບາງເທື່ອບາງຍາມ, ຍາມບໍ່ໄດ້ເກົ້າຜົມບ່ຽງແພ, ກໍ່ບໍ່ຮູ້ວ່າເປັນຜູ້ຍິງຫຍັງ? ອີກຢ່າງໜຶ່ງໃນເວລາທີ່ເຮົາເວົ້າວ່າ "ຜູ້ຍິງລາວເກົ້າຜົມບ່ຽງແພ" ເພື່ອເປັນການສົ່ງເສີມວັດທະນະທຳອັນດີງາມນັ້ນ, ເຮົາໄດ້ຄຳນຶງບໍ່ວ່າໃນລາວເຮົາມີຫຼາຍເຜົ່າພັນ; ບາງເຜົ່າບໍ່ໄດ້ນຸ່ງສິ້ນ, ເກົ້າຜົມ, ບ່ຽງແພ ແລ້ວເປັນຫຍັງເຮົາຕ້ອງເອົາສິ່ງໜຶ່ງສິ່ງດຽວມາເປັນຄຳຕັດສິນຊີ້ຂາດສິ່ງອື່ນໆທີ່ແຕກຕ່າງຫຼາກຫຼາຍທັງໝົດ. ຖ້າຂ້ອຍເກີດຢູ່ລາວໃຫຍ່ຢູ່ລາວ, ພໍ່ລາວ, ແມ່ລາວ ແຕ່ເຜົ່າຂ້ອຍບໍ່ໄດ້ເກົ້າຜົມບ່ຽງແພ ແລ້ວຂ້ອຍເປັນໃຜ?
ໃຜໆກໍ່ເວົ້າວ່າຂ້ອຍເປັນພວກຄິດຫຼາຍ, ເຮັດໃຫ້ຕົນເອງບໍ່ມີຄວາມສຸກ. ສົມມຸດຄວາມສຸກຂອງຂ້ອຍຄືການຄິດເດ, ຂ້ອຍຕ້ອງຄິດຕໍ່ແມ່ນຫຼືບໍ່? ເວລາເຮົາຖາມເລື່ອງນັ້ນເລື່ອງນີ້ ຄົນກໍ່ບອກວ່າເຮົາຫາເລື່ອງ, ເວົ້າຫຼາຍ. ແລ້ວເຄື່ອງມືທີ່ສຳຄັນທີ່ເຮົາເອີ້ນວ່າພາສາເຮົາຈະມີໄວ້ເຮັດຫຍັງຖ້າເຮົາບໍ່ໄດ້ຢາກໃຊ້ມັນເພື່ອຈະສື່ສານກັນໃນເລື່ອງຕ່າງໆ. ເຮົາຄົງບໍ່ມີວັນແມ່ຍິງສາກົນທີ່ໄດ້ມາຈາກການຕໍ່ສູ້ຂອງຄົນທີ່ "ຄິດຫຼາຍ" ທີ່ບໍ່ສະເພາະແຕ່ໄດ້ເຮັດເພື່ອຕົນເອງ, ແຕ່ພວກເຂົາໄດ້ເຮັດເພື່ອຄົນອື່ນໆນຳ. ເຮົາຄົງຕ້ອງບໍ່ໄດ້ສະຫຼອງວັນກຳມະກອນ ແລະ ເຮັດວຽກ 8 ຊົ່ວ/ວັນ, ບໍ່ມີຄົນທີ່ຄິດຫຼາຍ ແລະ ຕໍ່ສູ້ເພື່ອໃຫ້ໄດ້ມັນມາ. ເຮົາຄົງບໍ່ມີວັນເດັກສາກົນ, ຖ້າບໍ່ມີຜູ້ໃຫຍ່ທີ່ຄິດຫຼາຍ ແລະ ເຮັດໜ້າທີ່ຮຽກຮ້ອງແທນເດັກທຸກຄົນ.
ແລ້ວຂ້ອຍເປັນໃຜ? ຂ້ອຍຄົງຕ້ອງຄິດໃຫ້ຫຼາຍຂຶ້ນເຊັ່ນກັນ.

No comments:

Post a Comment